Piggmattan - En uppstickare 

Avslappning – Blodcirkulation – Smärtlindring

Piggmattan är designad för att kunna användas på alla underlag

Med en handduk under Pigg stimuleras rygg och axlar

Pigg är böjbar och vridbar efter din kropp, prova gärna att lägga en handduk i svanken

Mattan används för att stimulera ryggen och axlarna eller ryggen och sätesmusklerna genom akupressur. Piggmattans unika design med flikar möjliggör stimulans av dessa områden utan att piggar träffar nackkotor eller svanskotor och bäcken.

Piggarna aktiverar nervtrådar i hud och muskler. Nervtrådarna skickar impulser till ryggraden och vidare till hjärnan som frigör kroppens egna smärtstillande ämnen kallade endorfiner. Även hormonet oxytocin frigörs och ger en känsla av lugn och ro.

Piggmattan är designad för att kunna användas på alla underlag. För något mildare stimulans lägger du mattan på ett mjukt underlag eller placerar ett tunt tyg, som t.ex. en T-shirt, mellan kroppen och mattan. För kraftigare stimulans lägger du piggmattan på ett hårt underlag.

När du vill stimulera rygg och axlar lägger du en eller flera kuddar under Piggmattan i det läge som känns rätt för dig.

När du istället vill stimulera rygg och säte lägger du dig med svanskotorna mellan de två flikarna och slappnar av.

För att stimulera ländryggen intensivare kan du placera en handduk under svanken.

Ligg på Piggmattan regelbundet, gärna varje dag.

Ligg 10 minuter för att bli Pigg och minst 20 minuter för att bli avslappnad.

Känns det bra är det bra!